18 Şubat 2008 Pazartesi

Katma değer için zengin meyve çeşidi

Dünyada her zaman en iyi olan değil, en kaliteli de değil, en katma değer üreten kazanmıştır. Bu gelecek dönemlerde daha çok öne çıkacak. Çünkü, herkes daha çok katma değer üretme telaşında. Bu da rekabeti getirirken, ürün farklılaştırmaları ortaya çıkıyor. Çoğu birbirinin benzeri altyapıları kullansa da, meyve ve sebze gibi gıdalarda öne çıkan organik üretim dalgası, hormonal üretimin önünü kesmeyecek. Tam tersine daha da kamçılayarak, daha fazla kazandıracak. Ancak, daha çok kazanacak iki alan daha var. Bunlardan biri meyve ekstratları alanı, diğeri ise doğal meyvelerin bilinen ayrımlarından farklı olarak alt isimlendirmeleri ile yüzlerce yeni ürün çeşidi katılmasıyla oluşacak yeni yerel ürünler.

Babannemizin kullandığı isimlerde meyve alabileceğiz. Tilkikovan armut, hırsızalmaz kavun gibi çeşitlerde satılacak meyveler için bir çalışma grubu çalışıyor, Muğla'da. Yine National Geographic Türkiye'nin Şubat 2008 sayısında yer alan bir haberle bu bilgiyi öğrendim. 2006 yılından beri çalışan Meyve Mirası Çalışma Grubu sadece Muğla'da 28 meyve türüne ait 400 ad bulmuş. Bu neyi ortaya çıkaracak biliyor musunuz? 28 olan manavınızdaki çeşit, 400 çeşide ulaşacak. Bu da, meyve süpermarketleri gibi yeni iş alanları açılacak gibi. Çok fazla göremeyebiliriz. Ama gelecek 10 yıllık süreçte böyle bir girişim için hiç uzak değil. Bu meyve süpermarketine girdiğinizde sadece Muğla'dan 106 çeşit armut olduğunu görseniz, hangisini alırdınız? Tabii ki, babannenizin annenize söylediği ya da bir masalın köşesinde dinlediğiniz adda olanları. Burada, kim kazanacak sizce? Gelecek meyve pazarının gelişimini çok iyi pazarı bilmesem de, bu tip özel ürünü üretenler açısından orta vade için büyük başarı getireceğini söyleyebiliriz. Uzun dönemde ise, bu ayrıştırılmış tat piramidinin neresinde insanların tutulduğu önem kazanacak. Yani iletişim meyve pazarını uzun vadede çok değiştirecek. Kabzımal Mehmet, köpekkaldıran inciri diye bir alt ürünü topluyorsa ve bir iletişim profesyoneliyle çalışıyorsa, bu pazarda daha çok adından söz ettirecek.

Yeni iş alanlarını biz belirleriz, ama işsizlik sürekli artar. Herkeste para vardır, alışveriş merkezleri tıkabasa dolar. Ama herkesin mükemmel dediği o alanlara kimse girmez. Hep başkası yapmak zorundadır. Limon satmak artık hiç geçerli değil, zaten benim bile bir limon aldığım yer var. Müşteri memnuniyeti yani. Siz en iyisi, meyve üretin.

Hiç yorum yok: